Friday 29 November 2013

RINDU, SERINDU SERINDUNYA

Bismillahirrahmanirahim.
Alhamdulillah atas kurniaan helaan nafas yang masih berhembus.Segala nikmat dan ujian yang dalam sedar atau tidak terkadang jarang dihambur kata syukur.
Selawat dan salam buatmu junjungan Nabi tercinta, Muhammad Al-Mustofa beserta ahli keluarga dan mereka yang mengikutimu sampai akhir zaman.

Tentang cinta dan rindu.
Dulu, sebelum kenal cinta, memang langsung tak ambil peduli.Tapi bila dah meningkat remaja setiap insan yang bernama manusia mesti tidak lari dari punya perasaan benci dan cinta.Fitrah.Tapi ia fitrah yang kadang-kadang boleh jadi fitnah.Fitnah besar dunia.Allahu~

Bila datang cinta, pasti ada rindu.Alhamdulillah, sekarang ini, di saat jari laju menaip papan kekunci, si empunya diri telah Allah anugerahkan satu nikmat pelengkap agama seperti sabdaan Nabi junjungan.Ya.Suami.

Bila berjauhan seperti sekarang, hati yang dulu menjaga agar rindu hanya untuk sang suami, kini betul-betul untuk dia.Allah Allah.Siapa yang mencipta perasaan indah ini kalau bukan Rabbul Izzati.
Simpan biar untuk yang halal.Tak rugi insyaAllah.

Aku bersyukur, Allah kurniakan dia untuk diri yang serba serbi kurang.Tiada apa-apa melainkan apa yang Allah beri.Ada hikmah atas aturan Allah ini, aku selalu ingatkan dan pesan pada hati.
Tapi, bila sampai satu tahap, bila hati ini merintih merindui dia, ditambah sedang berbadan dua, aku tahu, ada sesuatu yang kurang pada cintaku, pada rinduku.Aku cari.Bukalah segala macam buku yang walaupun tidak semua kubaca, laman sesawang, media sosial sekalipun, akhirnya aku jumpa. Allah…
Aku manusia lemah Tuhanku.Aku lupa yang mencipta rindu itu, yang menjentik cinta itu ENGKAU.Yang menitip kasih dan menyemai sayang pada sesama manusia itu juga ENGKAU.YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG.Aku lupa.Ya…

Cinta pada manusia itu, yang walaupun pada dia, si separuh  jiwa kita tetap fana.Tidak kekal.
Dan kalaupun mahu kekal sampai syurga, letakkan cinta agung yang tertinggi pada DIA.Pada RasulNya.
Salurkan cinta pada si separuh jiwa itu untuk gapai cinta DIA, cinta Rasul.Arahkan rindu dendam bonda dan anak solehnya itu pada merindui DIA dan RasulNya.Baru Allah balas dengan yang kupanggil dengan DUA CINTA.CINTA DIA DAN RASULNYA, juga CINTA MANUSIA.

Bila doa pada Dia, mohon agar dijaga cinta ini, rindu ini hanya untuk si separuh jiwa, doa sekali moga ia mengalir kepada mencintaiNya dan RasulNya.Moga-moga bila berjauhan, rindu itu bukan kosong.Walaupun jauh tetap terisi dengan DUA CINTA.
Mula-mula memang susah mendidik hati, tapi lama-lama dia akan jinak juga.Ingatkan dengan janji-janji DIA yang tidak akan mensia-siakan cinta hambaNya.Nah.Hati akan senang, tenteram dan tenang.Alhamdulillah.

Indah.Berjauhan mendidik hati dan jiwa.Untuk si separuh jiwa, terima kasih habibi albi.Kerana dengan hadirmu, telah hadir sekali hikmah.Terima kasih Allah.Engkau hantar si separuh jiwa hamba itu untuk hamba kenal erti DUA CINTA.Kuatkan hamba Ya Rabb.

Bagi yang turut merindu seperti sang perindu ini, terus doa untuk si separuh jiwa kita itu.Doa sekali agar Allah lorongkan pada cintaNya dan Rasulullah.Indah, insyaAllah.Belum campur ujian dan nikmat lain lagi.Mudah insyaAllah.Wallahu yubarik fikum, wallahul musta’an insyaAllah.
Dan untuk yang belum sah berpunya, yang belum pun jadi sang perindu halal untuk si separuh jiwa yang halal, belum masa merindu dendam.Tu, hulurkan tangan bukakan hati seluasnya untuk sambut cinta Allah dan Rasul.InsyaAllah, yang baik untuk yang baik-baik juga.Allah dah janji.Rabbunal musta’an, insyaAllah.

Moga-moga yang tertulis ini kali tidak kosong.Ia boleh jadi jariah dan sebaliknya.
Moga-moga Allah terima,insyaAllah.


hamba yang hina.
May Allah bless us
NisaJauri
Malaysia (bilalah lagi cairo)
0130am

No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring~ :)