Monday 9 January 2012

Nota : Fikir, Zikir


-A THING TO PONDER-

Jangan berkecil hati dengan teguran orang. Jika kita berkecil hati dengan teguran orang, sebenarnya kita telah berkecil hati dengan Allah. Kerana apabila seseorang itu menegur kita, sebenarnya Allah yang menegur kita, MELALUI ORANG ITU.
Jadi kalau kita dimarahi atau ditegur, bersyukurlah kerana DIA masih sudi mengingatkan kita disaat masih ramai yang tak terpilih untuk ditegur olehNYA.
Layakkah kita hamba yg hina ini utk main merajuk-rajuk dengan Tuhan yang Maha Agung lagi Maha Esa, padahal apa yang DIA takdirkan semuanya kerana kasih sayangNYA untuk kita.

                                                                                                                                                                 



Alhamdulillah.Akhirnya ada entry baru untuk blog biasabiasa saya ni..Dan ia entry ke-3 dan yang ke-2 untuk tahun 2012 ni.
Dan seperti yang telah dan pernah saya tulis, blog ini akan terisi pabila terasa ada sesuatu yang nak kongsi and spill.
And what is that? Well, dear friends, it is about something yang terkadang kita lupa, atau leka atau buat-buat lupa.Saya tersentak dan terfikir akannya pabila sedang mengadakan kunjungan hormat (^^) dan ziarah (well, dalam makna kata lain online and sign in :P ) ke tumblr kawan-kawan maya saya.Juga ke laman2 facebook teman-teman yang suka mengingatkan ; seperti firmanNya juga ,

 51:55
Az-Zariyat:55
[And remind, for indeed, the reminder benefits the believers.]

-Allah~ jazakumullahu khairan jaza’ kawan-kawan.Tak kira lah di alam maya, atau yang selalu dekat-

Friends, we do sometimes terlupa dan terkadang buat-buat lupa (dan jauhkan kami dari ia ya Allah) something yang kadang-kadang nampak remeh as in kita panggil biasa2 je.
>>-Tak yah pun takpe.Dia/mereka faham tu…-

Haaa..saya ada rasa macam ni.(Allah~lemahnya saya T_T) Kawan-kawan? Moga tiada hendaknya.And what is it? It’s called –be thankful- BERSYUKUR, dalam bahasa mudahnya kita panggil berTERIMA KASIH.
And yes! BerTERIMA KASIH ni boleh diadaptasikan dalam banyak aspek kehidupan.Ia macam lebih kurang maknanya kalau dapat sesuatu kita hargai dan ucap terima kasih pada si pemberi.

Macam contoh kita ucap :

“Terima kasih mak dan ayah melahirkan dan membesarkan, menjaga dan mengajarkan kami adik beradik mengenal Sang Pencinta dan Kekasih Agungnya.”

“Terima kasih kawan-kawan menjadi pelengkap sebuah tali persahabatan duniawi.Moga Allah temukan dan tautkan semula ikatan itu di syurgaNya yang kekal abadi,Amin.”

“Terima kasih cikgu.Terima kasih pak cik, mak cik….dll…

Kamsahamnida….arigato gozaimas…hehe.tibe2 Je :)

And the most IMPORTANT thing is to be THANKFUL to  ALLAH.Yup!..
Dalam apa jua keadaan pun, susah atau senang.Sedih atau gembira dan segala macam jenis keadaan, JANGAN LUPA ucap terima kasih dan bersyukur dengan apa yang Allah beri.

Allah sayang kita, sebab tu Allah banyak nasihatkan kita tentang SYUKUR dan nikmatnya bagi orang-orang yang bersyukur serta azab bagi yang kufur.

14:7

Ibrahim:7 [And [remember] when your Lord proclaimed, 'If you are grateful, I will surely increase you [in favor]; but if you deny, indeed, My punishment is severe']
(Tulisan merah bermaksud:Pasti! Akan Allah tambah lagi nikmat kita kalau kita bersyukur)

27:73

An-Naml:73
[And indeed, your Lord is full of bounty for the people, but most of them do not show gratitude."]
Which means, Dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mempunyai karunia yang besar (yang diberikan-Nya) kepada manusia, tetapi kebanyakan mereka tidak mensyukuri (nya).
Dan moga-moga Allah menggolongkan kita di kalangan hamba-hambaNya yang sentiasa bersyukur.Amin,InsyaAllah.

Jadi kawan-kawan, sebutlah ALHAMDULILLAH tanda syukur kita pada Allah.PAda nikmat yang dikurniakan.Pada ujian yang ditimpakan.Itu semua tanda Allah sayang dan ingat pada kita.Dia tidak minta kita balas tapi cukuplah bersyukur dan berbuat kebaikan.

Entry ini khusus saya jadikan nota fikir,zikir saya dan hadiah untuk kongsi dengan kawan-kawan yang sudi membaca.TERIMA KASIH :) Kamsahamnida.

Jazakumullahu khairan jaza'

And last but not least, talking is nothing, doing is something..And it's truly true.
And He says : Well done is better than well said.[61:2]

(Allah~Golongkan kami di dlam golongan orang-orang yang Kau redhai dan melakukan apa yang kau perintahkan.)

And with that, I rest my case :P


[Menulis bukan hanya suka-suka.Tapi ia saya anggap sebagai sebuah perkongsian.Yang nanti manfaatnya dapat kita ambil sama-sama.Walaupun tahu bahawa tulisan ini biasa-biasa sahaja.]

Credit to : gambar comel, idea yang Allah bagi, sekali lagi lappy cute :) , papan keyboard, and tumblr yg awesome.And here's the link ;



(untuk gambar yang comel kat atas tu :)

1 comment:

  1. thanks to Allah coz give u as a friend to remind me about what we always forget..btw,thanks ye awak.. :)

    ReplyDelete

Sharing is Caring~ :)