Saturday 21 January 2012

::Wipetears::

STAY STRONG 
for ALLAH is making you, 
not breaking you!

‎"Allah never throws you deeper than you can go. He throws you from such a height were He knows yes you may fall, gain a few scratches, and open wounds, but He also knows how much sabr, tolerance and will power you have to stand back up. Yes we all complain, moan and cry saying ‘Why Me!’ but why do we forget this life is a test; Allah is making you, not breaking you. He is by your side, He is your shadow and your guiding light..”
(well,the payung is beautiful and kyeopta :) )


Aha! Alhamdulillah, thank you Allah.Masih ada lagi nafas yang diberi pinjam, kekuatan rohani dan jasmani menempuh hari-hari mendatang, and this oppurtunity to write and spill dalam blog biasabiasa ni..again, Alhamdulillah.
Well, dear friends and blog(^_^).While i'm writing this new entry, i've just passed my fifth paper .(wish me luck and pray for me,tq).And there still one more paper to go.
Dan dalam setiap kali menempuh kesejukan pagi yang terkadang buat tangan, kaki and badan menggigil tahap taktaunakcakapape, terselit bermacam hikmah yang memang tak selalu dapat rasa.Orang kata,exam-imtihan-perekse or pekse :)- ni untuk menguji sejauh mana kita faham tentang apa yang kita pelajari selama setahun (or setengah tahun).And basically it's true! And the hikmah yang dapat saya kongsi dengan kawan-kawan ialah:

1. Kita belajar dan belajar (yang sememangnya belajar tidak akan pernah kenal erti penat) dan akan diuji kemudiannya which means we'll sit for our examination.Natijahnya kita akan dapat selepas selesai peperiksaan, samada berjaya dengan cemerlang atau ditangguhkan kejayaan.Dan begitulah juga kehidupan yang sebenarnya.Allah memberikan kita kehidupan, kita hidup dan menjalani kehidupan seperti biasa kita sekarang dan Allah datangkan pula ujian untuk menguji sejauh mana keimanan dan kesabaran kita menghadapi ujian yang didatangkan.Natijahnya nanti, akan ditentukan pula di akhirat kelak.Jika baik perbuatan kita, maka baiklah natijahnya dan begitulah juga sebaliknya.Jadi, hiduplah dengan berlandaskan syariatnya.Tidak akan rugi kita kalau tetap teguh mengikut segala perintahNya, InsyaAllah.Kerana Allah sayang kita.

2. Tahun terakhir di universiti ini mengajar saya banyak perkara.Terkadang buat saya malu pada diri dan teman-teman.Malu pada Allah dan RasulNya.(T_T)
So, saya yang kena buat perubahan untuk kebaikan diri sendiri.Kerana saya sedar bahawa ilmu saya ini nanti bukan semata untuk simpanan saya, tetapi hadiah untuk UMMAH juga.Dan ilmu ini bukan semata ilmu kuliah yang dipelajari, tapi akhlak yang baik serta jati diri yang mantap pun mesti diperbaiki.Kerana saya dan kita semua adalah Muslim yang Mukmin (insyaAllah), dan Muslim yang baik itu yang mantap akidahnya, baik akhlaknya, teguh pendiriannya.InsyaAllah.

(10 muwasafat tarbiah)

3. BELAJAR BUKAN SEMATA UNTUK PEREKSA!BELAJAR UNTUK MANFAAT DIRI DAN ORANG LAIN.kerana ILMU ITU BUKAN SEMATA DIHAFAL BUTA, TAPI UNTUK PERKONGSIAN BERSAMA.


4. Selepas 5 hari menduduki dewan peperiksaan berbekalkan masa sebulan mempersiapkan diri dengan hafalan, mentelaah kitab kuliah, saya terfikir dan diingatkan;
->"nak kena belajar ni.Buat exam betul2.Nak balik.Tahun ni final year..and bla bla bla..." and yeah, it's a common thought I guess.Semua yang belajar dan study kadang-kadang mesti akan terfikir atau terlintas untuk terfikir macam ni.But, wait me!!! this thought is not right la.The purpose of study is not just to be success and mumtaz, tapi dapat manfaat dari apa yang kita study..BUKK!! (bunyi jatuh..:) )
->And study bukan semata untuk exam and yeah, study memang penting untuk lulus exam tapi jangan semata sebab nak lulus exam kita pasakkan niat untuk exam saja..And dear myself and friends, STUDY BUKAN AIB, STUDY ITU IBADAH..(note to self!)
->"susah lah madah ni.banyak nye muqarrar..argh!!! tak habis baca lagi..waaaa,menimbunnya nota! nak balik cepat..and bla bla bla..." dan seorang kawan saya datang mengingatkan (thank you Allah for her, and thank you jajangmyun-nama yang saya bagi die.comelkan!:)- )
"anis, belajar ni ibadah.belajar ni untuk manfaat orang lain.bukan semata kerana imtihan.awak kena tajdid niat selalu.kena ingatkan diri yang belajar ni bukan sebab nak balik cepat je.lebih-lebih lagi dah tahun 4 ni.memang rasa nak balik tu sangat kuat (and yes, it is...)tapi ingat belajar dan berjaya tu untuk masyarakat kelak...dan, dalam pada study kuat2 tu, jangan lupa bahawa pergantungan kita hanya pada Allah.Doa dan tawakal itu mmg sgt perlu..k,^_^"
kamsahamnida uri jajangmyun.nol saranghae..^___^ hehe.

5. Hal dalam dewan perekse pun banyak hikmahnya.Uji kesabaran satu hal, uji pergantungan kita dengan Allah hal yang lain pula.Dalam pada memerah otak duduk berfikir mengingat jawapan, macam2 jenis gangguan yang dtg.
"ya banat,souut..min lissah mamadotsh (betulke ejaan ni:D)..kring kring kring (bunyi telepon)..min lima'aha mobile lau samah ti'filhu..bisur'ah ya banat,khomsah daaik..and hakaza...:D "
Dan yang paling penting, hal pergantungan kita dengan Allah.Yang minal ma'ruf, kita panggil TAWAKAL.Kadang2 rasa macam nak nangis sebab lambat sgt nak ingat jawapan,jawapan tak keluar2,kenapa lupa ni?,Allah~..kat situ terfikir, Allah tahu setakat mana yang kita mampu berdasarkan usaha kita juga.Dan selebihnya itu rezeki dan rahmat dariNya jua.Jangan salahkan Allah kalau tak ingat, bukan Dia tak bagi, cuma mungkin lambat.Jangan pernah putus berSANGKA BAIK dengan ALLAH.



6. Tawakal, tawakal and tawakal.InsyaAllah...
Buat sahabat-sahabat yang masih berdepan dengan imtihan (macam saya,walaupun satu paper je lagi) BITTAUFIQ WANNAJAH.Begitu juga buat yang telah selesai.Doakan bersama moga IlMu yang diperoleh itu kekal dalam ingatan dan dalam keberkatan Allah selalu.Amin..

Belajar itu ibadah.!Yosh!
Mumtaz untuk Ummah!

[Menulis bukan hanya suka-suka.Tapi ia saya anggap sebagai sebuah perkongsian.Yang nanti manfaatnya dapat kita ambil sama-sama.Walaupun tahu bahawa tulisan ini biasa-biasa sahaja.]


Last but not least, easy said than done, but kena buat perubahan dengan mula latih diri buat apa yang mulut cakap (yang baik2 je tau..).Allah, please guide us.

And with that, i rest my case.:) WALLAHUA'LAM.

Credit to beautiful pictures up there, jajangmyun ^^, ayat2 ablah..heee,papan keyboard lappy and etc..

(YA ALLAH, lindungilah aku dan keluargaku serta sahabatku di bawah perlindunganMu.Amin)

2 comments:

  1. perkongsian yang sangat2 terkesan tuk diri saya n harapnya untuk semua juga.... :):) moga segala ilmu yang kita pelajari bersama berjaya dimanfaatkan.. insyaAllah.... :)

    ReplyDelete
  2. mesti takut kan jadi final year student. heee

    ReplyDelete

Sharing is Caring~ :)