Sunday 12 February 2012

THE CHRONICLES [PART 2]

SINAI, TABA, DAHAB
:THE CHRONICLES [parT 2]

Bismillah, thanks to Allah for everything He gaves us.Alhamdulillah.Puji dan syukur hanya padaNya.And now, here comes the continuous journey.Just let the pictures do the talk (well, actually it comes from Allah through me and my lappy keyboard..:) )
Sinai-Saint Catherine-
Di Saint Catherine ke Wadi Arbain (aishh, tarikh tuu....terkilan sungguh :( )

Turun sahaja dari bas, dah mulakan langkah menjejak wadi Arbain penuh sejarah.Perjalanan memakan masa 1 jam berjalan kaki memang menguji kesabaran dan kekentalan jasmani.Menongkah angin kuat, jalan berbatu dan bukit bukau sungguh membuat diri berasa kerdil.Berfikir, bagaimana pula mereka yang hidup di zaman itu.Allah~

Perjalanan ini membawa ke malam hari, dan gambar ini diambil di ketika masih lagi mengagahkan kaki mendaki bukit menuju  Wadi.

Alhamdulillah, akhirnya sampai ke tempat dituju.Inilah batu yang dipukul Nabi Musa menggunakan tongkat lalu terpancarlah 12 air mata air sebagai sumber minuman kaumnya.Diri rasa bertuah dapat sampai ke sini.
-Sedikit sejarah Wadi Arbain dan Uyun Nabi Musa-
Nama Wadi Arbain [empat puluh lembah] diambil sempena firman Allah Taala di dalam al Quran yang maksudnya;

“Allah berfirman :[ Jika demikian ],maka sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun [selama itu] mereka akan berputar-putar kebingungan di bumi ini [padang Teh] itu. Maka janganlah kamu bersedih hati [memikirkan nasib] orang-orang yang fasik itu” 

Di kawasan inilah pengikut Nabi Musa menjadi kebingungan tidak menjumpai tempat keluar selama 40 tahun disebabkan keengganan mereka menuruti perintah Allah untuk memasuki kota Palestin. Keengganan mereka di sebabkan keangkuhan mereka serta cerita yang menyatakan terdapat puak yang amat digeruni di dalam Palestin tersebut. Hal ini dirakamkan oleh Allah di dalam al Quran mafhumnya ;

“Hai kaumku, pergilah ke tanah suci [Palestin] yang telah ditentukan Allah bagimu,dan janganlah kamu lari kebelakang [kerana takut kepada musuh], maka kamu jangan jadi orang yang merugi” 

Kedudukan Uyun Musa ini terletak berhampiran dengan Lembu Samiri di kaki Bukit Thur. Uyun Musa merupakan batu yang telah dipecahkan oleh Nabi Musa dengan tongkatnya, lantas terpancar 12 mata air untuk diberi minum 12 suku kaumnya seperti yang telah dinyatakan oleh Allah Taala:

"Dan ingatlah ketika Musa memohon air untuk kaumnya , lalu kami berfirman: "pukullah batu itu dengan tongkatmu, lalu terpancarlah daripadanya 12 mata air. Sesungguhnya tiap-tiap suku kaum kamu telah mengetahui tempat minumnya (masing-masing) makan dan minumlah rezeki (yang diberikan) Allah, dan janganlah kamu berkeliaran di muka bumi ini dengan membuat 
kerosakan" 

2:60


Azim bukan?Kesan sejarah itu masih utuh sehingga ke hari ini.Walaupun berlaku bermacam jenis cubaan untuk memindahkan batu tersebut, namun Allah tetap memeliharanya.

air mata air Nabi Musa

Kawasan hotel -taktauexactlynamadie- tempat penginapan pertama kami setibanya di saint catherine
hotel itu.^_^. Di Saint catherine
Perjalanan kemudian diteruskan lagi.Sebelum keluar dari Saint Catherine, kami menuju ke sebuah lagi tempat bersejarah.Tempat di mana terletaknya pantulan lembu emas Samiri dan makam Nabi Harun.

pantulan lembu samiri, Wallahua'lam
Kisah bersejarah ini juga ada termaktub dalam Al-Quran.Antaranya di dalam Surah Toha, Al-Baqarah.Menceritakan kisah pengikut Nabi Musa A.S.

Tafsir Surah al-Baqarah
Ayat 50-56 


Firman Allah SWT, 

“Dan (kenangkanlah) ketika kami belahkan laut (Merah) untuk kamu lalui (kerana melarikan diri dari angkara Firaun), maka Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan Firaun bersama-sama tenteranya, sedang kamu semua menyaksikannya.(50)
Dan (kenangkanlah) ketika kami berjanji kepada Nabi Musa (untuk memberi Taurat kepadanya sesudah ia bersiap selama) empat puluh malam. Kemudian, setelah ia pergi, kamu menyembah (patung) anak lembu, dan kamu sebenarnya orang-orang yang zalim (terhadap diri sendiri).(51)
Kemudian sesudah itu kami maafkan kesalahan kamu, supaya kamu bersyukur.(52)
Dan (kenangkanlah) ketika Kami turunkan kepada Nabi Musa kitab (Taurat) dan keterangan-keterangan (yang terkandung di dalamnya, yang membezakan antara yang benar dengan yang salah), supaya kamu mendapat petunjuk.(53)
Dan (kenangkanlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: ” Wahai kaumku! Sesungguhnya kamu telah menganiaya diri kamu sendiri dengan sebab kamu menyembah patung anak lembu itu, maka bertaubatlah kamu kepada Allah yang menjadikan kamu; iaitu bunuhlah diri kamu. Yang demikian itu lebih baik bagi kamu di sisi Allah yang menjadikan kamu, supaya Allah menerima taubat kamu itu. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani”.(54)
Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: “Wahai Musa! Kami tidak akan beriman kepadamu sehingga kami dapat melihat Allah dengan terang (dengan mata kepala kami)”. Maka kerana itu kamu disambar petir, sedang kamu semua melihatnya.(55)
Kemudian kami bangkitkan kamu sesudah kamu mati (atau pengsan dari sambaran petir itu), supaya kamu bersyukur”.(56)

Dan lagi Allah sebut kisahnya di dalam surah Toha;

20:86

Maka kembalilah Nabi Musa kepada kaumnya dengan perasaan marah dan dukacita; dia berkata: Wahai kaumku! Bukankah Tuhan kamu telah menjanjikan kamu dengan satu perjanjian yang baik? Patutkah kamu merasa panjang masa pemergianku menerima apa yang dijanjikan itu? Atau kamu sengaja menghendaki supaya kamu ditimpa kemurkaan dari Tuhan kamu, lalu kamu menyalahi perjanjian kamu denganku?

20:87

Mereka menjawab: Kami tidak menyalahi janji kami kepadamu itu dengan kuasa dan ikhtiar kami, tetapi kami telah dibebankan membawa barang-barang perhiasan orang-orang (Mesir) itu, supaya kami mencampakkannya ke dalam api lalu kami melakukan yang demikian, maka demikianlah juga "Samiri" mencampakkan apa yang dibawanya.

20:88

Kemudian Samiri mengeluarkan untuk mereka dari leburan barang-barang itu (patung) seekor anak lembu yang bertubuh lagi bersuara, lalu mereka berkata: Ini ialah tuhan kamu dan tuhan bagi Musa, tetapi Musa telah lupa!

Ayat 86,87 dan 88 Surah Taha.

Sumber;

Begitulah antara kisahnya Allah nukilkan dalam KitabNya buat ingatan dan panduan Junjungan Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam juga umat Baginda.

Dekat atas tu makan nabi Harun ( yang ramai2 orang tu).Ada pendapat mengatakan ia hanya tempat persinggahan Nabi Harun A.S shj.

Makam Nabi Salleh A.S 

Kembali merentasi padang pasir dan gunung-ganang sepanjang perjalanan ke Dahab destinasi peranginan :)
Dan begitulah perjalanan kami, kembara di saint catherine aka Sinai berakhir sebelum ke destinasi seterusnya.Sepanjang di sini, hati tidak pernah putus memanjat syukur dan tasbih memuji alam ciptaan Allah yang Maha Hebat.Tak pernah juga terlintas akan berkesempatan menjejakkan kaki ke sini.Namun Allah lebih tahu.Alhamdulillah.Setiap langkah perjalanan di bumi barakah ini moga-moganya diberi rahmat dan redhaNya jua.Amin.Bumi Mesir ini akan terus di berkahi rahmat oleh Allah atas kisah-kisah dan sejarah yang banyak terjadi di sini walaupun masih lagi bergolak dan umatnya kian hanyut dibawa arus kemodenan.
"Ya Allah, golongkan kami di kalangan hamba-hambaMu yang bersyukur dan sentiasa berada di atas jalan yang Kau redhai.Amin"

As usual, this story will be continued.Pause!!

p/s: do mind the tarikh dlm gambar2 di atas.It was actually 8 Feb 2012.And next is Dahab.InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring~ :)