Saturday 11 February 2012

THE CHRONICLES..


SINAI, TABA, DAHAB
:THE CHRONICLES [parT 1]

Alhamdulillah atas segala kurniaan nikmat dan rezeki  yang Allah limpahkan.Alhamdulillah atas nafas yang masih lagi terhembus dan denyut jantung yang masih berdetak.ALHAMDULILLAH Ya Allah.
Be thankful friends ~

Ehem ehem..^_^ ,melihatkan kepada tajuk di atas, -entry kali ini yang mana entry pertama selepas habis imtihan fasa 1 bulan lalu (lama dah rupanya tak menulis) – tergambar 1001 rasa dan pengalaman.Tajuk pun dah macam tajuk cerita filem.Tapi, memang eksplorasi ini melakar berbagai kenangan dalam lipatan sejarah kehidupan seorang saya dan kami.^__^ Alhamdulillah..

gambar ini cantik & tenang..credit to the person who really own this picture

EKSPLORASI SINAI 2012 [7hb- 10hb Februaru 2012]- that’s how we called our beautiful adventurous jorney.Thanks to those yang bersungguh menjayakannya, our EKKS MTPANSM.Alhamdulillah, perjalanan bermakna ini dipenuhi dengan pelbagai ibrah dari tanah Mesir bumi bertuah.Melawat ke tempat-tempat menarik, penuh sejarah lakaran AlQuran membuatkan diri terasa kerdil dan bertuah.

Allah sebut didalam firmanNya;

30:42

 Say, [O Muhammad], "Travel through the land and observe how was the end of those before. Most of them were associators [of others with Allah ].

Dan sememangnya firman Allah itu benar.Berjalanlah dan lihatlah apa yang telah terjadi kepada umat terdahulu.Allah~ terasa rindu ingin ke sana semula.Melihat gunung-ganang, langit membiru, pantai dan ombak, padang pasir terbentang luas (walaupun pada hakikatnya sangat sejuk).Sungguh, beruntunglah bagi orang-orang yang berfikir dan bersyukur.Setiap ciptaan Allah itu penuh misteri dan hikmah.

Untuk itu, biarlah gambar bercerita ;
~TABA~

Kembara Cinta pun bermula.Perjalanan selama lbh kurang 8 jam merentas padang pasir dan gunung ganang mengajar erti kesabaran (duduk lama dalam bas) -tarikh dlm gmbr itu ralat, bermulanya perjalanan 7hb 2 2012-
sahara-padang pasir- luas dan cantik, and i call it BEAUTY.

pemandangan sepanjang perjalanan ke Taba

kami di Taba (dan tarikh itu ralat lagi, lupa set tarikh kamera..aishhh)

Dan ada apa dengan Taba?FYI, di situlah terletaknya salah satu kubu Salahuddin Al-ayubi, pejuang berjiwa hamba.Dan bayangkan, ia masih utuh (walaupun mungkin berlaku penambahbaikkan) sehingga kini.Allahu akbar!~

menaiki bot menuju ke seberang-kubu Salahuddin-

Kubu Salahuddin AlAyubi
kawasan kubu

berangkat ke Sinai-saint catherine-
Selepas selesai menjelajah tapak kubu Salahuddin AlAyyubi, kami berangkat menuju (Sinai) Saint Catherine.
Dan apa yang ada di sini??Well, it's actually too late now that i've to sleep.
Untuk itu, the chronicles of our beautiful journey will be continued.


Pause..and to be continued!
Kembara Cinta Hamba mencari Tuhan.And I say -contengan jalanan-

No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring~ :)