Wednesday 3 October 2012

T U N A S.


And this one is my favorite...
The mariberdoa part. 
Muka surat dia, sorry, lupa. ^____^

kredit:sumber

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“ADDIN menadah tangan membaca selawat, membuka doa yang bertampal di atas dinding berhadapan dengan meja belajarnya itu.Doa-doa yang dibekalkan opah.

7:151

“Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmat Engkau dan Engkau adalah Maha Penyayang antara para penyayang.” 
[Al-A’raf:151]

Ini doa Nabi Musa selepas baginda balik daripada berbicara dengan Allah dan menerima perintah.Yang bila baginda balik saja pada kaum dia, Samiri dah mengajak orang lain agar sesat dan sembah patung anak lembu.

18:10

“…Wahai Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini.”
[Al-Kahfi:10]

Ini pula doa pemuda-pemuda dalam cerita Ashabul Kahfi tu semasa melarikan diri dari raja zalim.

28:16

“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri kerana itu, ampunilah aku.”
 [Al-Qasas: 16]

Ini pula doa Nabi Musa, yang dibaca selepas dia terbunuh seorang Qibti yang bergaduh dengan seorang bangsa Israel di tengah pasar.Yang dibaca untuk memohon ampun.

20:114

“…Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan.” [Taahaa:114]

23:97

23:98

“Ya Tuhanku, aku berlindung kepada Engkau daripada bisikan-bisikan syaitan.Dan aku berlindung pula kepada Engkau Ya Tuhanku daripada kedatangan mereka kepadaku.” 
[Al-Mukminun:97,98]

20:25

20:26

20:27

20:28

“Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku.Dan mudahkanlah untukku urusanku.Dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku.Supaya mereka mengerti perkataanku” [Taahaa: 25-28]

Yang daripada surah Taha ini pula doa Nabi Musa Alaihissalam,memohon kepada Allah agar dadanya dilapangkan untuk menghadapi Firaun yang terkenal sebagai seorang raja yang kejam.

2:32

“ Maha suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
[Al-Baqarah:32]

3:173

“Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.” 
[Ali Imran: 173]

65:2

65:3

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuanbagi tiap-tiap sesuatu.
[At-Talaq: 2,3]

Yang daripada surah At-Talaq ni pula ayat Seribu Dinar.

37:180

37:181

37:182

Maha suci Tuhanmu yang mempunyai keperkasaan dari apa yang mereka katakana.Dan kesejahteraan dilimpahkan atas para rasul.Dan segala puji bagi Allah tuhan seru sekalian alam.
[Assaffat: 180-182]

Dan diakhiri dengan penutup doa ini juga selawat.Sebab selawat tu umpama setem yang nak membawa doa ke langit, tu pesan opah.Sebab tu kena buka dan tutup dengan selawat.Agar berkat.
Amin.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
And I say, Aamiin.

"Doa memberikan kekuatan pada org yg lemah, membuat org tidak percaya menjadi percaya & memberikan keberanian pada org yg ketakutan" 



2 comments:

  1. Assalamualaikum ukht,
    I love HLOVATE,
    I loVE Ukht Anis
    Salam bahagia:)

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam adik qalamqudus.
    I love HLOVATE too,
    And I love you too.
    salam sayang.
    :)

    ReplyDelete

Sharing is Caring~ :)